‹ Terug

Kwaliteitsborging in de thuisadministratie

Voor organisaties die werken met vrijwilligers
€ 0,00 € 0,00

De gratis handreiking ‘Kwaliteitsborging in de thuisadministratie’ helpt gemeenten en andere partijen die vrijwilligers inzetten bij het waarborgen en geeft handvatten aan de vrijwilligersorganisatie.

Download gratis de Handreiking Kwaliteitsborging in de thuisadministratie (pdf)

Gratis instrument

Vrijwilligers spelen een steeds belangrijkere en grotere rol bij het voorkomen van en helpen bij financiële problemen en het verhogen van de financiële redzaamheid. Er zijn veel verschillende organisaties in Nederland die zich bezighouden met thuisadministratie. Ze vullen steeds vaker de hulp van professionele organisaties aan. Maar hoe weet je als gemeente of vrijwilligersorganisaties of je kwalitatief goede hulp levert? Wat zijn de criteria? Waar moet je op letten?

Waarom deze handreiking?

Om kwaliteit te kunnen waarborgen is het naast deskundigheidsbevordering ook belangrijk om plannen te checken, te evalueren en te toetsen op de gestelde doelen. De handreiking ‘Kwaliteitsborging in de thuisadministratie’ helpt daarbij.

Voor wie is de handreiking bedoeld?

Deze handreiking is bedoeld voor opdrachtgevers, financiers en organisaties die werken met vrijwilligers. Vrijwilligersorganisaties zelf kunnen ook gebruikmaken van deze handreiking. Zij zijn immers zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de organisatie en de vrijwilligers. Vrijwilligersorganisaties die graag ‘scherp’ willen blijven, kunnen de handreiking gebruiken om hun organisatie te toetsen en wellicht te verbeteren.

Download gratis de Handreiking Kwaliteitsborging in de thuisadministratie (pdf)

Uit Tijdschrift voor Schuldsanering: ‘Hoe de kwaliteit in de thuisadministratie te borgen?’ (pdf, december 2015). Door Annemieke Sprenger (Projectcoördinator Landelijk Stimuleringsnetwerk Thuisadministratie) en Marion Weijers (senior adviseur budgetvoorlichting bij het Nibud).

Kwaliteit Scoreformulier

Naast de handreiking ‘Kwaliteitsborging in de thuisadministratie’ heeft het Nibud in samenwerking met Stimulansz een gratis 'Kwaliteit Scoreformulier Thuisadministratie' ontwikkeld. Daarmee kunnen vrijwilligersorganisaties onderzoeken hoe de klanten zelf de hulp ervaren.